چگونه رزومهای کامل و زیبا بنویسیم؟
یادگیری نحوه نوشتن رزومه یکی از مهارتهایی است که امروزه به ما در پیدا کردن یک شغل خوب کمک میکند. رزومهای خوب و جامع است که با وجود رعایت اختصار بتواند اطلاعات مثبت و مفیدی از ما به کارفرما ارائه دهد.
کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود، کارجویان را از روی تجربیات و توانائیهایشان گروه بندی کنند. این کار به آنها این امکان را می دهد که با رتبه بندی رزومه های وارده، افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و در نهایت بهترینها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می شود تا معیارهای سنجشی آنها بشکل مؤثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماسها و مصاحبه های غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.
به یاد داشته باشید همیشه و در هر ارتباطی، اولین برخورد نقش کلیدی و موثری در ادامه ایفا میکند. رزومهی شما اولین برخورد شماست.
ساختار کلی رزومه
هر رزومه شکلی خاص دارد و بطور کلی قالب استانداردی وجود ندارد. اما اجزای آنها با هم مشترک هستند و به سلیقه شما بستگی دارد.
۱. اطلاعات شخصی
نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، محل سکونت، شماره تماس و آدرس پست الکترونیک شما از جمله مهمترین اجزای این بخش میباشد.
۲. مدارک و سوابق تحصیلی
ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید.
۳. سوابق حرفه ای
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما، اعم از تمام وقت یا پاره وقت، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.
سمت و عنوان شغلی
نام شرکت، موسسه یا محل کار
مدت زمان فعالیت
مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده
۴. توانمدی ها و مهارت ها
این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .
در ادامه می توانید بخش هایی تخصیص دهید به:
- سایر اطلاعات
- عناوین و افتخارات
- علایق
- معرف ها
– پیش از نگارش رزومه، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید. سعی کنید تا حد امکان، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
– از بزرگ نمایی جداً پرهیز کنید، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
– بهتر است رزومه را در یک روی کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه حداکثر پنج صفحه است.
– در مورد نگارش انگلیسی، حتما درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
– رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خودداری کنید.